Nowy
:
W Kręgu Słowa
:
Biblistyka
:
Książki
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Data dostępności:
NOWY TESTAMENT O ZMARTWYCHWSTANIU CHRYSTUSA I NASZYM ZMARTWYCHWSTANIU
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Autor, podejmując temat zmartwychwstania w Nowym Testamencie, ujmuje go w aspekcie historycznym, literackim, treściowym i kerygmatycznym i robi to z myślą o pobudzeniu czytelnika do wiary. W ten sposób nawiązuje do pierwotnego charakteru katechezy apostolskiej, nim została ona spisana i nim ujęto wieść o zmartwychwstaniu w ramy narracji i w opisy chrytofanii.
ISBN | 978-83-733272-5-2 |
rok wydania | 2010 |
ilość stron | 230 |
format | B5 |
Na razie nie dodano żadnej recenzji.
O. Hugolin Langkammer
NOWY TESTAMENT O ZMARTWYCHWSTANIU CHRYSTUSA I NASZYM ZMARTWYCHWSTANIU
CZĘŚĆ PIERWSZA
KERYGMAT O ZMARTWYCHWSTANIU JEZUSA W DZIEJACH APOSTOLSKICH
I. Zmartwychwstanie Jezusa centralną tezą preskryptu do Dziejów Apostolskich 1,1-3
II. Ostatnie pouczenie Jezusa przed swoim wniebowstąpieniem 1,4-8
III. Wniebowstąpienie (1,9-11)
IV. Modlitwa Piotra w dniu Zielonych Świąt (2,14-41)
1. Spełnienie się Pisma (2,14-21)
2. Kerygmat paschalny (2,22-36)
V. Mowa Piotra na dziedzińcu świątyni (3,11-28)
VI. Piotr i Jan przed Wysoką Radą (4,1-22)
VII. Mowa Piotra przed Sanhedrynem
VIII. Mowa św. Szczepana i jego męczeńska śmierć (7,1 – 8,3)
1. Krytyka Tory
2. Ukamienowanie Szczepana (7,54 – 8,3)
IX. Mowa Piotra w domu Korneliusza (10,28-43)
X. Nawrócenie i powołanie Pawła na apostoła opisane w Dziejach Apostolskich
XI. Paweł o swoim nawróceniu i powołaniu na apostoła w swoich pismach
1. Opis powołania Pawła w Liście do Galatów (1,11-17)
Relacja Pawła o swoim powołaniu w kontekście jego autorytetu apostolskiego (1,8-24)
Jedyność zbawcza Ewangelii (1,8-9)
Apostoł w służbie Boga i Chrystusa (1,10)
Podstawy wiarygodności Ewangelii Pawłowej (1,11-2,21)
Ewangelia Pawła jest Ewangelią Chrystusa (1,11-12)
Powołanie Pawła na apostoła (1,13-24)
2. Paweł świadkiem zmartwychwstałego Chrystusa (1 Kor 15,1-11)
Treść i wymiar znaczeniowy najstarszego wyznania wiary pierwotnego Kościoła
Dalsza lista świadków (1 Kor 15,6-7)
Chrystus zmartwychwstały ukazał się także Pawłowi (l Kor 15,8-11)
XII. Przeżycie mistyczne św. Pawła (2 Kor 12,1-10)
1. Próba kwalifikacji pierwszych przeżyć mistycznych (12,1-3)
2. Drugie uniesienie mistyczne (12,3-4)
3. Oścień w ciele (12,7-10)
XIII. Przeszłość to strata – najwyższa wartość to Chrystus Jezus (Flp 3,1-13)
1. Przeszłość to strata (3,3-8)
2. Nowe życie w Chrystusie to zysk (3,10-13)
XIV. Paweł powołany do głoszenia Ewangelii (Rz 1,1-7)
1. Prezentacja apostolska (1,1)
2. Treść Ewangelii Pawłowej (1,2-4)
3. Posługa Pawła wśród pogan i dla nich (1,5-6)
4. Adresaci: wierni Kościoła rzymskiego (1,7a)
XV. Dziękczynienie Pawła za łaskę nawrócenia i powołania na apostoła (1 Tm 1,12-17)
1. Podsumowanie dotyczące opisu powołania w listach św. Pawła
2. Podsumowanie konfrontacyjne z relacjami o nawróceniu i powołaniu Pawła z opisami Dziejów Apostolskich
XVI. Mowa Pawła w Antiochii Pizydyjskiej (13,14-41)
XVII. Paweł w Atenach (17,16-34)
1. Mowa na Areopagu (17,22-31)
2. Reakcja słuchaczy
XVIII. Mowa Pawła przed królem Agryppą (25,23 – 26,32)
Wprowadzenie do mowy Pawła przed królem Agryppą (25,23-27)
1. Apologia Pawła (26,1-32)
2. Reakcja Agryppy na mowę Pawła (26, 24-32)
CZĘŚĆ DRUGA
NAJSTARSZE CHRYSTOLOGICZNE WYZNANIA WIARY W ZMARTWYCHWSTANIE JEZUSA
I. U źródeł paschalnych wyznań
II. Najstarsze paschalne wyznania wiary
Wprowadzenie
1. Formuły Wiary
2. Aklamacje
CZĘŚĆ TRZECIA
TYTUŁY CHRYSTOLOGICZNE NOWEGO TESTAMENTU A ICH KONTEKST PASCHALNY
I. Syn Człowieczy
Wprowadzenie
1. Syn Człowieczy w ewangeliach synoptycznych
a. U podstaw ideologii o Synu Człowieczym
b. Problem identyfikacji Jezusa z Synem Człowieczym
c. Uniżenie współczynnikiem idei Syna Człowieczego ewangelii synoptycznych
d. Świadoma męka doprowadza Jezusa do wywyższenia i chwały
Końcowe refleksje
2. Syn Człowieczy w Janowej Ewangelii
a. Zbliżenie z synoptycznymi ewangeliami i odchylenia
b. Zasadnicze rysy Syna Człowieczego w czwartej Ewangelii
II. Syn Boży
Wprowadzenie
1. Autentyczne świadectwo Jezusa o swoim Bożym synostwie
2. Problem tekstów o motywie intronizacji
Syn Dawida – Synem Bożym w Rz 1,3.4 (Dwu- czy trzystopniowa chrystologia?)
Problemy literackie
Związek wypowiedzi o nasieniu z Dawida z orzeczeniem o synostwie Bożym
3. Ontyczne ujęcie synostwa Bożego Jezusa w Hbr 1,1-4
4. Syn Boży w listach św. Pawła
5. Ewangelia Jana
III. Mesjasz
Wprowadzenie
1. Relacje synoptyków
2. Mesjasz w Ewangelii św. Jana
IV. Syn Dawida
1. Ogólne spojrzenie
V. Pan
Wprowadzenie
1. Użycie tytułu „Pan” w świecie starożytnym
2. Geneza tytułu chrystologicznego „Pan”
3. Zasadnicza treść tytułu „Pan”
VI. Sługa Boży
VII. Prorok
CZĘŚĆ CZWARTA
HYMNY CHRYSTOLOGICZNE NOWEGO TESTAMENTU
I. Charakterystyka hymnów chrystologicznych
II. Kwestia chronologii hymnów chrystologicznych
III. Pieśń o Logosie w Prologu Jana
IV. Prymat Chrystusa w dziele stworzenia i zbawienia (Kol 1,15-20)
V. Hymn o drodze Chrystusa (1 Tm 3,16)
1. „On objawiony został w ciele”
2. Usprawiedliwiony w duchu
3. „Usprawiedliwiony w duchu”
4. „Widziany przez aniołów” (widziany – ¬ofthē)
5. „Uwierzono weń na świecie – Wzięty w górę do chwały”
VI. Uniżony i wywyższony Chrystus (Flp 2,6-11)
VII. Hymn o Chrystusie „pokoju naszym” (Ef 2,14-17)
VIII. Hymny pasyjne w Pierwszym Liście św. Piotra
CZĘŚĆ PIĄTA
ZMATRTWYCHWSTANIE CHRYSTUSA I NASZE W LISTACH PAWŁOWYCH I PO-PAWŁOWYCH
I. Jezus Chrystus w nauczaniu św. Pawła Apostoła
1. Problem znajomości Jezusa przez Pawła
2. Znaczenie ziemskiego Jezusa dla apostoła i jego chrystologii
3. Tradycja o Jezusie w interpretacji Pawła
Analogia
Uzasadnienie
4. Środki interpretacji Pawłowego chrystocentryzmu ze środowiska Nowego Testamentu
a. Apokaliptyka
b. Synkretyzm hellenistyczny
c. Stary Testament
d. Obietnica
e. Typologia
f. Wykładnia Pisma jako środek interpretacji
II. Jezus Chrystus Dokonawca Bożego dzieła zbawczego
1. Jezus Chrystus – centrum Ewangelii Pawłowej
2. Tytuł chrystologiczny „Pan”
3. Tytuł Christom
Podsumowanie
III. Współistnienie z Chrystusem (syn Christo) – zbawczym owocem krzyża
1. Przynależność Pawła do Chrystusa
2. Duchowa partycypacja wiernych w misterium paschalnym
3. Trwałe przebywanie z Chrystusem owocem tajemnicy paschalnej
4. Eschatologiczne bycie z Chrystusem
IV. Geneza koncepcji bycia razem z Chrystusem
V. Realizacja sakramentalna bycia razem z Chrystusem
1. Chrzest jako współumieranie z Chrystusem i powstanie do nowego życia
2. Koncepcja współumierania i powstania do nowego życia w Liście do Kolosan i do Efezjan
VI. Bycie w Chrystusie (en Christo)
VI. Usprawiedliwienie przez wiarę (uwieńczenie Pawłowej teologii paschalnej)
1. Rz 3,24-26 jako punkt wyjścia nauki o usprawiedliwieniu
a. Zagadnienie trzonu w Rz 3,24-26
b. Walor chrystologiczny trzonu
c. Interpretacja Pawła
2. Wiara, która usprawiedliwia, w kontekście Ewangelii o zmartwychwstaniu Jezusa
a. Abraham – przykład wiary
b. Chrystocentryzm wiary
c. Wiara jako łaska
VIII. Eschatologia św. Pawła a chrystofania pod Damaszkiem
1. Paruzja
2. Zmartwychwstanie
a. Podstawowa nauka Pawła
b. Chrystocentryzm w nauce o zmartwychwstaniu ciał
3. Nowe stworzenie
4. Sąd
a. Stary Testament o sądzie eschatologicznym
b. Paweł o sądzie ostatecznym
Wymowa tekstu 1 Kor 7,29-31
Ogólny pogląd Pawła na sąd ostateczny
Podsumowanie
5. Skutki zmartwychwstania Chrystusa dla wiernych według Pierwszego Listu św. Piotra
CZĘŚĆ SZÓSTA
REZUREKCYJNY OBRAZ CHRYSTUSA W EWANGELIACH
I. Obraz zmartwychwstałego Jezusa według Ewangelii św. Marka
1. Śmierć Jezusa (15,33-39) (Mt 27,45-54; Łk 23,44-48)
2. Niewiasty świadkami śmierci Jezusa – Mk 15,40-41 (Mt 27,55-56; Łk 23,49)
3. Pogrzeb Jezusa – Mk 15,42-47 (Mt 27,57-61; Łk 23,50-55)
4. Znalezienie pustego grobu i wieść o zmartwychwstaniu Jezusa – Mk 16,1-8 (Mt 28,1-10; Łk 24,1-12)
II. Obraz zmartwychwstałego Jezusa według Ewangelii św. Mateusza (Mt 27,57 – 28,20)
1. Pogrzeb Jezusa i straż przy Jego grobie (Mt 27,57-66)
2. Wydarzenia w poranek wielkanocny (Mt 28,1-15)
3. Nakaz misyjny (Mt 28,16-20)
Zakończenie
III. Obraz zmartwychwstałego Jezusa według Ewangelii św. Łukasza
1. Znalezienie pustego grobu i wieść o zmartwychwstaniu Jezusa 24,1-12 (Mk 16,1-8; Mt 28,1-10; J 20,1-18)
a. Niewiasty spieszące się do grobu (w. 1-3)
b. Wieść o zmartwychwstaniu i przypomnienie jego zapowiedzi przez Jezusa (w. 4-7)
c. Rozgłos wieści o zmartwychwstaniu Jezusa przez niewiasty (w. 8-12)
2. Uczniowie z Emaus spotykają zmartwychwstałego Jezusa (w. 13-35)
3. Chrystofania wobec uczniów z Emaus (w. 28-34)
4. Chrystofania wobec Jedenastu i innych zebranych (w. 36-49; por. także J 20,19-23; Mt 16,15-18)
5. Końcowe słowa Ewangelii (w. 50-53)
IV. Obraz zmartwychwstałego Jezusa według Ewangelii św. Jana
1. Jezus ukazuje się Marii Magdalenie (20,11-18)
2. Jezus ukazuje się po raz pierwszy uczniom zebranym w Wieczerniku (20,19- 23)
3. Jezus ukazuje się Tomaszowi (20,26-29)
4. Jezus ukazuje się uczniom nad Jeziorem Tyberiadzkim (21,1-15)
5. Nadanie władzy pasterskiej św. Piotrowi (21,15-19)
V. Apokalipsa św. Jana o zmartwychwstaniu Chrystusa
1. Teologia historii i czasu w Apokalipsie św. Jana
2. Chrystus wywyższony a historia
3. Chrystus a świat
4. Antychryst i wierni
5. Rola Kościoła w świecie
6. Paruzja Chrystusa a Kościół
7. Sąd Ostateczny
8. Zakończenie
PODSUMOWANIE
Śmierć Jezusa
1. Wyraźne zapowiedzi męki
2. Eucharystia – „pamiątka” męki i śmierci Jezusa
3. Różne zapowiedzi śmierci
ZMARTWYCHWSTANIE
1. Zapowiedzi zmartwychwstania
2. Schematy zmartwychwstania
ESKURS
MĘKA I ZMARWYCHWSTANIE CHRYSTUSA W ŚWIETLE LITERATURY APOKRYFICZNEJ
Męka i zmartwychwstanie Chrystusa w ewangelii Piotra
Szczegóły opisów męki i zmartwychwstania nieznane ewangeliom kanonicznym
Krótkie podsumowanie
LITERATURA W WYBORZE