Nowy
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Data dostępności:
Filozofia nauki
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Nauka jest wspaniałym osiągnięciem ludzkości. Jak każdy wynalazek może być jednak niewłaściwie stosowana, zwłaszcza jeżeli nie do końca wiadomo do czego służy i jak działa. Elementarna wiedza o nauce, jej metodzie, strukturze, ambicjach, możliwościach i ograniczeniach, wydaje się być czymś nieodzownym dla współczesnego, wykształconego człowieka.
Książka Filozofia nauki zrodziła się przede wszystkim z wieloletniej praktyki dydaktycznej ks. prof. Michała Hellera, który prowadził wykłady dla kilku pokoleń studentów, oraz jego doświadczeń na polu popularyzacji nauki. Oba te obszary działalności wiążą się z koniecznością usuwania fałszywych uprzedzeń oraz prostowania najczęstszych błędnych poglądów i teorii.
Książka od lat jest nieocenioną pomocą dydaktyczną dla studentów i pasjonatów filozofii oraz nauk przyrodniczych, czego odzwierciedleniem jest jej niniejsze, trzecie wydanie.
ISBN | 978-83-7886-251-2 |
rok wydania | 2016 |
format | 125x195 mm |
oprawa | twarda |
Wydawnictwo | Copernicus Center Press |
Wprowadzenie
Przedmowa do drugiego wydania
Wstęp
Część I. Zagadnienia wstępne
1. Fenomen nauki
1.1. Znaczenie nauki
1.2. Wieloznaczność terminu „nauka”
1.3. Filozofia nauki a metodologia nauki
1.4. Nauki pokrewne i pomocnicze
1.5. Trzy światy Poppera
2. Metodologiczne typy nauk
2.1. Znaczenie klasyfikacji nauk
2.2. Teologia i nauki „świeckie”
2.3. Filozofia i nauki szczegółowe
2.4. Charakterystyka filozofii i style jej uprawiania
2.5. Nauki formalne i realne
2.6. Nauki empiryczne (przyrodnicze) i humanistyczne
Część II. Struktura fizyki
3. Wstęp do filozofii fizyki
3.1. Dlaczego fizyka jest nauką interesującą?
3.2. Kilka uwag o dziejach metodologii fizyki
4. Filozofia faktu
4.1. Wstępne określenia
4.2. Z dziejów rozumienia faktu
4.3. Kryterium falsyfikacji
4.4. Usprawiedliwienie indukcji
4.5. Przykład zastosowania indukcji
4.6. Metoda hipotetyczno-dedukcyjna
4.7. Fakty uteoretyzowane
5. Świat widziany przez teorie
5.1. Teorie – prawa – modele
5.2. Struktura teorii
5.3. Status poznawczy teorii fizycznych
5.4. Strukturalizm w fizyce
5.5. Modele
5.6. Prawa przyrody
5.7. Strukturalna stabilność
5.8. Teorie i fakty
Część III. Filozoficzne zagadnienia ewolucji nauki
6. Historyczne spojrzenie na nauki
7. Czy w nauce dokonuje się postęp?
7.1. Kumulatywizm – antykumulatywizm
7.2. Zasada korespondencji
8. Spór o racjonalność ewolucji nauki
8.1. Rewolucje naukowe według Kuhna
8.2. Odpowiedź Poppera – nauka w stanie permanentnej
rewolucji
8.3. Lakatosa koncepcja programów badawczych
8.4. Anarchizm metodologiczny Feyerabenda
8.5. Internalizm i eksternalizm
9. Nieliniowy model ewolucji nauki
9.1. Nieliniowa strategia ewolucji
9.2. Struktury dyssypacyjne
9.3. Zależność wyników od metod badania
9.4. Bifurkacyjny model rozwoju nauki
Część IV. O strukturalnym rozumieniu nauki i świata
10. Wprowadzenie
11. Strukturalizm matematyczny
12. Rewolucje czy ciągłość rozwoju?
13. Dwa rodzaje strukturalizmu
14. Strukturalizm a metoda współczesnej fizyki
Zakończenie. Granice nauki i transcendencja
1. Asceza nauki i postnowożytność
2. Strategia granic
3. Redukcjonizm i transcendencja
4. Granice języka
5. Pytania ostateczne
5.1. Granice wyjaśniania i granice realizmu
5.2. Istnienie i racjonalność
5.3. Racjonalność i sens
6. Horyzont
Indeks