Opis
Książka zawiera następujące rozdziały: ks. R. Murawski, Historia katechezy; ks. T. Panuś, Współczesne kierunki katechetyczne; ks. P. Tomasik, Katechetyka fundamentalna.
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
CZĘŚĆ I
HISTORIA KATECHEZY
(Ks. Roman Murawski)
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
CZASY APOSTOLSKIE
1.1 Mandat misyjny zmartwychwstałego Pana
1.2 Centralne miejsce posługi nauczania
1.3 Terminy określające posługę nauczania
1.4 Związek posługi nauczania z chrztem
1.5 Droga wtajemniczenia chrześcijańskiego
1.6 Formy nauczania apostolskiego
1.7 Ewangelie w służbie katechezy
1.8 Cechy nauczania apostolskiego
1.9 Chrzest małych dzieci
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ II
CZASY POAPOSTOLSKIE (II WIEK)
2.1 Didaché, czyli Nauka Dwunastu Apostołów
2.1.1 Utwór
2.1.2 Katecheza moralna
2.1.3 Droga wtajemniczenia chrześcijańskiego
2.2 Świadectwo św. Justyna, apologety
2.2.1 Nauczycielska działalność Justyna
2.2.2 Droga chrześcijańskiej inicjacji
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ III
KATECHUMENAT W EPOCE PRZEDKONSTANTYŃSKIEJ – DO 313 ROKU
3.1 Powstanie katechumenatu
3.2 Trzy tradycje inicjacji katechumenalnej
3.3 Wstępna ewangelizacja
3.4 Przyjęcie do katechumenatu
3.5 Przygotowanie dalsze
3.6 Przygotowanie bezpośrednie
3.7 Sprawowanie chrztu
3.8 Chrzest małych dzieci
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ IV
KATECHUMENAT W EPOCE POKONSTANTYŃSKIEJ – PO ROKU 313
4.1 Nowa sytuacja duszpasterska Kościoła
4.2 Badanie i wstępna katecheza
4.3 Przygotowanie dalsze
4.4 Katechumenat wielkopostny
4.5 Katechezy mistagogiczne
4.6 Traktat katechetyczny św. Augustyna De catechizandis rudibus
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ V
ŚREDNIOWIECZE
5.1 Inicjacja chrześcijańska
5.2 Katechumenat rodzinny
5.3 Nauczanie religijne dorosłych
5.4 Pierwsze katechizmy
5.5 Metody średniowiecznej katechezy
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ VI
ROZWÓJ KATECHEZY PO SOBORZE TRYDENCKIM. ERA KATECHIZMU
6.1 Początki katechezy parafialnej – „Szkoły Nauki Chrześcijańskiej”
6.2 Wprowadzenie przez Sobór Trydencki katechezy dla dzieci i młodzieży
6.3 Katechizmy Erazma z Rotterdamu
6.4 Katechizmy Lutra
6.5 „Katechizm Rzymski”
6.6 Katechizmy św. Piotra Kanizego
6.7 Katechizmy św. Roberta Bellarmina
Wybrana literatura
ROZDZIAŁ VII
ROZWÓJ KATECHEZY PARAFIALNEJ I SZKOLNEJ
W XVII I XVIII WIEKU. OKRES OŚWIECENIA
7.1 „Katechizm historyczny” Claude Fleury
7.2 Metoda sulpicjańska
7.3 Katecheza szkolna wg św. Jana de La Salle
7.4 Problemy katechetyczne u schyłku XVIII wieku
7.5 Wprowadzenie nauki religii do szkół publicznych
7.6 Działalność reformatorska J.I. Felbigera i B. Straucha
7.7 Historiozbawcze ujęcie katechezy w pierwszej połowie XIX w.
Wybrana literatura
CZĘŚĆ II
WSPÓŁCZESNE KIERUNKI KATECHETYCZNE
(Ks. Tadeusz Panuś)
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
KIERUNEK DYDAKTYCZNY
1.1 Pod wpływem neoscholastyki
1.2 Początki ruchu odnowy metody
1.3 Metoda monachijska
ROZDZIAŁ II
KIERUNEK PEDAGOGICZNY
2.1 Pedagogika przeżyciowa
2.2 Pedagogika „szkoły pracy”
2.3 Wpływ nowej pedagogiki na odnowę katechezy
2.4 Novum katechezy pedagogicznej
ROZDZIAŁ III
KIERUNEK KERYGMATYCZNY
3.1 Kształtowanie się kierunku kerygmatycznego
3.2 Rozwój katechetyki i nowe jej rodzaje
3.3 Ukierunkowanie biblijne i liturgiczne kierunku kerygmatycznego
3.4 Wpływ odnowy kerygmatycznej na katechezę polską
3.5 Blaski i cienie katechezy kerygmatycznej
ROZDZIAŁ IV
KIERUNEK ANTROPOLOGICZNY
4.1 Czynniki kształtujące myśl antropologiczną we współczesnej katechetyce
4.2 Myśl antropologiczna zawarta we współczesnych kierunkach katechetycznych
ROZDZIAŁ V
KIERUNEK BIBLIJNO-HERMENEUTYCZNY
ROZDZIAŁ VI
KIERUNEK KATECHETYCZNY, ZWANY POLITYCZNYM
6.1 Polski kształt katechezy politycznej
ROZDZIAŁ VII
KIERUNEK EGZYSTENCJALNO-INTERPRETACYJNY
ROZDZIAŁ VIII
KIERUNEK TERAPEUTYCZNY
ROZDZIAŁ IX
KIERUNEK KORELACYJNY
ROZDZIAŁ X
KIERUNEK INTEGRALNY
ZAKOŃCZENIE
PODSTAWOWA LITERATURA
CZĘŚĆ III
KATECHETYKA FUNDAMENTALNA
(Ks. Piotr Tomasik)
ROZDZIAŁ I
POJĘCIE KATECHETYKI
1.1 Ku definicji katechezy
1.2 Pojęcia pokrewne
1.3 Różne koncepcje katechetyki
1.4 Katechetyka a nauki humanistyczne
1.5 Naukowy status katechetyki
ROZDZIAŁ II
DOKUMENTY KATECHETYCZNE KOŚCIOŁA
2.1 Ogólna instrukcja katechetyczna
2.2 Adhortacja Jana Pawła II Catechesi tradendae
2.3 Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Kompendium katechizmu
2.4 Dyrektorium ogólne o katechizacji
2.5 Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce
ROZDZIAŁ III
CEL KATECHEZY
3.1 Zażyłość z Jezusem Chrystusem jako cel katechezy
3.2 Wiara dojrzała jako cel katechezy
ROZDZIAŁ IV
NATURA KATECHEZY
4.1 Źródła katechezy
4.2 Katecheza opisana przez funkcje
4.2.1 Funkcje i formy katechezy jako posługi Słowa
4.2.2 Wychowawcza funkcja katechezy
4.2.3 Katecheza jako nauczanie
4.2.4 Katecheza jako wtajemniczenie
4.2.5 Katecheza w perspektywie nowej ewangelizacji
4.3 Elementy katechezy
4.3.1 Element biblijny w katechezie
4.3.2 Element teologiczny katechezie
4.3.3 Element egzystencjalny w katechezie
ROZDZIAŁ V
FORMY KATECHEZY
5.1 Szkolne nauczanie religii dzieci i młodzieży
5.2 Duszpasterstwo katechetyczne w parafii
5.3 Katecheza w ruchach formacyjnych i stowarzyszeniach
5.4 Realizacja zadań katechezy w ramach poszczególnych jej form
ROZDZIAŁ VI
PROGRAMOWANIE KATECHEZY DZIECI I MŁODZIEŻY
6.1 Ramowy program katechizacji z 1971 r.
6.2 Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce
6.3 Programy nauczania religii