Nowy
: Książki
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Data dostępności:
Polska pieśń adwentowa w drukach od XVII do XX wieku Część I Opracowanie zebranych źródeł
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
ISBN | 978-83-7793-251-3 |
rok wydania | 2014 |
ilość stron | 736 |
format | B5 |
Table of contents
Wykaz skrótów źródeł
Wstęp
I. Dzieje
1. Adwent
1.1. Znaczenie słowa adventus
1.2. Kształtowanie się Adwentu jako okresu liturgicznego
1.2.1. Liturgia w Galii, Hiszpanii i północnej Italii
1.2.2. Przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia na Wschodzie i w Rawennie
1.2.3. Początki Adwentu w Rzymie
1.3. Maryjny charakter Adwentu
1.4. Praktyka sprawowania mszy wotywnej „Rorate”
2. Charakterystyka źródeł
2.1. Ośrodki wydawnicze i wydawnictwa
2.2. Autorzy wydawnictw
2.3. Ogólna zawartość źródeł i układ wewnętrzny materiału
2.3.1. Śpiewniki
2.3.1.1. Typy struktury repertuarowej
2.3.1.2. Charakterystyka wybranych śpiewników
2.3.2. Kancjonały
2.3.3. Modlitewniki
2.4. Pieśni adwentowe oraz śpiewane w Adwencie zawarte w badanych źródłach
II. Teksty
1. Początki polskiej pieśni i jej tematyka
2. Źródła tekstów
2.1. Pieśni mające swe źródło w łacińskich hymnach brewiarzowych
2.1.1. Roczny cykl okresów liturgicznych – temporale
2.1.1.1. Okres Adwentu
2.1.1.2. Okres zwykły
2.1.2. Roczny cykl dni świątecznych – sanctorale
2.2. Sekwencja Mittit ad Virginem
2.3. Ave Hierarchia – łaciński trop do sekwencji Mittit ad Virginem
2.4. Pieśni tzw. Hejnały Roratne
2.5. Inne źródła pieśni
2.5.1. Pieśni inspirowane tekstami biblijnymi
2.5.2. Pieśni o innej proweniencji
3. Warianty tekstów pieśni
4. Metryka
5. Rymy
6. Strofika
III. Melodyka
1. Źródła
1.1. Chorał gregoriański
1.2. Inne źródła
2. Melodie
2.1. Poliwersyjność melodii oraz kontrafaktury
2.2. Warianty melodii będących źródłami
2.3. Wariabilność melodii badanych pieśni
2.4. Właściwości tonalne
2.5. Cechy formy melodycznej
2.5.1. Zakres melodii (ambitus)
2.5.2. Kierunek rozwoju linii melodycznej
2.5.3. Przebieg interwałowy melodii
3. Architektonika
3.1. Formy jednoczęściowe
3.2. Formy dwuczęściowe
3.3. Formy trzyczęściowe
3.4. Formy czteroczęściowe
3.5. Formy refrenowe
3.6. Styl psalmodyczny
4. Rytmika
4.1. Schematy rytmiczno-metryczne
4.1.1. Na podłożu metrum parzystego
4.1.2. Na podłożu metrum nieparzystego
4.1.3. Na podłożu metrum mieszanego
4.2. Schematy rytmiczne w zapisach bezmetrycznych
4.2.1. W oparciu o wersyfikację izosylabiczną
4.2.2. W oparciu o wersy heterosylabiczne regularne
Zakończenie
Aneks. Repertuar pieśni w poszczególnych źródłach
Bibliografia
Indeks osobowy
Summary